13 kwietnia 2009

Dziś Baisakhi


Baisakhi zwane również Vaisakhi obwieszcza rozpoczęcie nowego roku. Ludność Północnych Indii (głównie Pendżab i Hariana) dziękuje Bogu za udane plony. Baisakhi to wyraz pochodny od Vaishakha (kwiecień-maj). Jest to jeden z najważniejszych dni dla Sikhów. Historia Baisakhi rozpoczyna się wraz z męczeństwem Guru Teg Bahadur, dziewiątego Sikhijskiego Guru, który został publicznie stracony przez ścięcie głowy przez Aurungzeba, władcy z dynastii Mughal. Aurungzeb chciał rozpowszechnić w Indiach Islam, a Guru Tegh Bahadur stanął w obronie praw Hindusów i Sikhów, co zostało potraktowane jako zagrożenie.

Po śmierci Guru Teg Bahadur, jego syn Guru Gobind Singh został następnym Guru Sikhów. Guru Gobind Singh pragnął zaszczepić odwagę i siłę wśród swoich towarzyszy. By spełnić to marzenie Guru Gobind Singh zażądał w historyczny dzień Baisakhi zebrania Sikhów w Keshgarh Sahib niedaleko Anandpur 13 kwietnia 1699r. Kiedy tysiące ludzi gromadziło się po błogosławieństwo Guru, Guru Gobind Singh wyszedł z namiotu trzymając obnażony miecz. Wygłosił pełną mocy przemowę by dodać odwagi towarzyszom. Na koniec powiedział, że każdy wspaniały czyn był poprzedzony przez równie wspaniałe poświęcenie i zażądał, by każdy gotowy na to, by oddać życie wystąpił do przodu. Po trzecim wezwaniu Guru, młody mężczyzna ofiarował siebie. Guru zabrał go ze sobą do namiotu i pojawił się ponownie z zakrwawionym mieczem. Guru Gobind Singh zapytał o kolejnego ochotnika. Powtórzył to cztery razy zanim piątka Sikhów nie weszła do jego namiotu. Wszyscy obecni byli zaniepokojeni i myśleli, że Guru Gobind Singh zabił pięciu Sikhów. W tym momencie Guru pokazał całą piątkę ludziom. Wszyscy byli zaskoczeni widząc wszystkich pięciu mężczyzn żywych, w turbanach i strojach o kolorze szafranu.

Tych pięciu mężczyzn zostało nazwanych przez Guru Panj Piara lub "Umiłowana Piątka". Guru pobłogosławił ich w ceremonii Pahul. W żelaznym naczyniu zamieszał mieczem zwanym Khanda Sahib, batashę, którą jego żona Mata Sundari Ji włożyła do wody. Zebrani recytowali wersy ze świętych ksiąg kiedy Guru odprawiał ceremonię. Woda ta została uznana za nektar nieśmiertelności zwany amrit. Najpierw został podany pięciu ochotnikom a następnie rozdane wśród tłumu. Wraz z ceremonią wszyscy obecni, bez względu na kastę czy wyznanie zostali członkami Khalsa Pantha (Zakonu Czystych).

Guru uznał Panj Piarę jako pierwszych członków Khalsy i wcielenie jego samego. Wraz z ustanowieniem Panj Pyary wysokie i niskie kasty zostały połączone w jedno, tak jak było wśród Panj Piary, gdzie znajdował się Khatri - właściciel sklepu; Jat - rolnik; Chhimba - kolorysta tkanin; Ghumar - nosiciel wody; oraz Nai - fryzjer męski. Guru dał nazwisko Singh (Lew)każdemu Sikhowi oraz sobie. Z Guru Gobind Rai stał się Guru Gobind Singh. Było to postrzegane jako wielki krok ku narodowej integracji ponieważ społeczeństwo wtedy podzielone było z powodu religii, kast i statusu społecznego.

Guru Gobind Singh nakazał Sikhom nosić pięć "K": Kesh - długie włosy, Kangha - związane, uczesane włosy, Kripan - sztylet, Kachha - szorty, spodenki, Kara - bransoletę. Guru Gobind Singh zaprzestał również tradycji Guru i poprosił Sikhów aby zaakceptowali Grantha Sahiba jako przewodnika duchowego. Nakłonił ich aby poszli z nim z włosami i brodami niezgolonymi by zostać ochrzczonymi przez miecz.

Celebracja

poranna kąpiel i odświętne stroje
wielki kolorowy festiwal
wizyta w świątyni
wspólny posiłek
muzyka
obdarowywanie się słodyczami i innymi tradycyjnymi podarunkami

Nazwy

Assam - Rongali Bihu
Zachodni Bengal - Naba Barsha
Bihar - Vaishakha
Kerala - Vishu
Tamil Nadu - Puthandu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Durszlak.pl