6 października 2009

Seb ki czatni


Ten przepis można wykorzystać z różnymi owocami, takimi jak: jabłka, brzoskwinie, śliwki, morele, mango, guawy, agrest czy jeżyny. Ja wybrałam śliwki, bo akurat miałam ich dużo. Czatnej jest naprawdę pyszny. Wydaje się słodki, ale po chwili od spróbowania można poczuć na języku ostre przyprawy. Doskonale podkreśla smak lagodnych dań, pasuje też do wszelkiego rodzaju placków. Przepis z książki "Kuchnia Kryszny" Adiraja dasa.

Składniki:

6 średniej wielkości jabłek lub 1kg śliwek (lub innych owoców)
4 łyżki ghee lub oleju roślinnego
2 łyżeczki startego świeżego imbiru
2 laseczki cynamonu
1 łyżeczka anyżku
2-3 pokruszone suszone chili lub płaska łyżeczka mielonego
5 goździków
1 łyżeczka kurkumy
1 szczypta asafetidy (można pominąć)
4 łyżki wody
4 łyżki brązowego cukru

Jabłka myjemy, obieramy i wydrążamy (jeśli to konieczne). Następnie kroimy je w drobną kostkę. W garnku rozgrzewamy tłuszcz. Kiedy zacznie dymić, wrzucamy imbir, laseczki cynamonu, nasiona anyżku, chili i goździki. Mieszając smażymy do chwili, aż nasiona anyżku ściemnieją (ok. 30 sekund). Natychmiast dodajemy kurkumę i asafetidę, a następnie pokrojone jabłka. Smażymy przez 5-6 minut mieszając. Teraz wlewamy wodę, przykrywamy i gotujemy na dużym ogniu przez ok. 15 minut, często mieszając, aż jabłka będą dosyć miękkie. Wtedy rozcieramy je w garnku na puree (ja pomogłam sobie blenderem, ponieważ nie kroiłam wcześniej śliwek). Dodajemy cukier, zwiększamy ogień i mieszamy bezustannie aż czatnej zgęstnieje. Usuwamy laseczki cynamonu i goździki (jeśli używamy blendera musimy zrobić to wcześniej). Schładzamy czatnej do temperatury pokojowej i podajemy z gorącymi purisami lub słodyczami pod koniec posiłku. Smacznego:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Durszlak.pl